Туристичний бізнес-форум у Запоріжжі: як це було

Туристичний бізнес-форум у Запоріжжі: як це було

Форум-фестиваль «Малі міста України» пройшов у Державній науковій архітектурно-будівельній бібліотеці імені В.Г. Заболотного в Києві.

У кінці листопада в Запоріжжі відбувся один із найбільших заходів у сфері індустрії гостинності країни – туристичний бізнес-форум «Гарячі тренди гостинності», який був організований міською владою Запоріжжя за підтримки та участі Асоціації індустрії гостинності України.

Основна мета заходу – розвинути в Запоріжжі туристичне середовище, показати привабливість міста й області для іноземних партнерів і інвесторів.

У рамках форуму виступили сорок найкращих спікерів України – фахівців у сфері індустрії гостинності, у тому числі представники великих компаній, оптової та роздрібної торгівлі, туризму, ресторанного і готельного бізнесу з усіх куточків України, громадські працівники, чиновники і журналісти. Ключовими фігурами заходу стали, серед інших: глава АІГУ Олександр Лієв, президент Національної туристичної організації України Іван Ліптуга, депутат Верховної Ради України, голова підкомітету ВР із питань курортів, туризму і рекреації Анна Романова, телеведуча Ольга Фреймут, власник і бренд-шеф національної мережі ресторанів Дмитро Борисов, директор Управління туризму КМДА Антон Тараненко, засновник Києво-Могилянської бізнес-школи Павло Шеремета та багато інших.

Протягом двох днів експерти в галузі обмінювалися досвідом, генерували нові ідеї щодо розвитку туризму, дискутували і заводили нові бізнес-контакти.

У перший день туристичного форуму на круглих столах і панельних дискусіях обговорювалися питання гастрономічного й індустріального туризму, а також ролі влади, транспорту і IT у гостинності.

Однією з найбільш яскравих подій першого дня форуму стала презентація туристичного бренду та айдентики Запоріжжя, розроблених київськими дизайнерами Дмитром Булановим і Сергієм Кривенком. Дмитро Буланов – партнер і друг АІГУ, довгий час був арт-директором Асоціації, саме він розробив айдентику першого національного туристичного порталу Zruchno.Тravel, а також туристичний логотип.

Автори айдентики відійшли від традиційних асоціацій міста з козацтвом і за основу вибрали конструктивізм, який відбивається в архітектурі та атмосфері міста. Тому графічний стиль айдентики турбренда можна охарактеризувати як поєднання конструктивізму і сучасного мінімалізму.

Під час створення бренду дизайнерами враховувалася концепція розвитку туризму міста і слоган Запоріжжя. Слоган міста – «Сім шляхів до пригод», а логотип являє собою сім ліній, які під час перетину утворюють семиконечну зірку. З цих же ліній складаються логотипи окремих туристичних напрямків міста і композиції для дизайну сувенірів.

«Проектом брендингу Запоріжжя і його туристичних продуктів займалася, власне, Асоціація індустрії гостинності в особі Олександра Лієва, Зої Гаркавенко, Анни Романової. Ми із Сергієм Кривенком разом із ними їздили до Запоріжжя на триденний тренінг – саме на ньому позначилися основні цінності і пріоритети в туристичній галузі міста. Крім того, міська влада Запоріжжя розповіла нам про концепцію розвитку туризму «7х7», яка в підсумку була взята за основу створення і нашого проекту. До початку роботи над брендом і айдентикою міста я був у Запоріжжі всього кілька разів, і, треба сказати, що спочатку місто мене не особливо вразило – зацікавила і навіть захопила мене лише Хортиця. Саме ж місто здалося мені індустріальним, сірим і не особливо цікавим, однак пізніше я почав розуміти його особливу красу, побачив його «фішку». Коли ж я дізнався про ідею запорізької влади створити музей під відкритим небом, присвячений конструктивізму, я перейнявся запорізької специфікою, ще глибше зрозумів його архітектуру. Власне, ідеї конструктивізму в результаті позначилися і в нашому проекті», – розповідає Дмитро Буланов.

Не можна не відзначити яскраву, професійну і панельну дискусію, що запам’яталася, де виступив засновник Києво-Могилянської бізнес-школи Павло Шеремета, який порушив питання про важливість довгострокового і короткострокового планування в розвитку галузі.

«Що найважливіше? Довготривалий план – куди ми прийдемо через 30 років. Треба прописувати його через піврічні проекти. У нас реформа поліції розтягнулася в часі, ми бачимо, як вона вже видихалася. Хоча з початку це був шестимісячний проект.

Є чудовий інструмент – проектний план. Ключовий момент: визначити кінцеву мету. Наша команда працювала у Вінниці, де затверджена стратегія – 2020. У цьому місті є вулиці, які досі не підключені до каналізації. Вінниця може себе називати містом усміхнених людей відповідно до своєї стратегії. Але давайте спочатку підключимо вулицю до каналізації. Зробити це за шість місяців – реально. У місті хочуть учетверо збільшити кількість туристів. За шість місяців це зробити неможливо, але можливо, наприклад, розробити туристичний імідж міста», – сказав Шеремета.

Другий день форуму не поступався першому за своєю насиченістю, продуктивністю і кількістю гостей. У другий день заходу була презентована «Програма з розвитку туризму Запоріжжя на 2018-2020 роки», яка була розроблена за фінансової підтримки Асоціації індустрії гостинності України (АІГУ). В основі програми лежить концепція «7х7». Перспективна концепція являє собою сім пріоритетних напрямів розвитку туризму в місті: Запоріжжя сакральне, природне, козацьке, історичне, індустріальне, видове і подієве, в кожному з яких представлені по сім ключових об’єктів. За допомогою реалізації програми міська влада хоче залучити до Запоріжжя 300 тисяч туристів і 700 тисяч екскурсантів на рік. Бюджет програми – 34 мільйони гривень. Заступник мера Запоріжжя Анатолій Пустоваров, пояснюючи необхідність такої програми, визнав, що роботі з туристами в місті останнім часом приділяли мало уваги. Наприклад, у запорізькій мерії питаннями гостинності займався не профільний департамент, як зараз, а всього лише сектор туризму відділу спорту департаменту освіти. Голова АІГУ Олександр Лієв закликав авторів програми до кінця 2017 доопрацювати документ, зробивши його основні ідеї більш конкретними і чіткими. «Програма – це документ, з якого кожному повинно стати зрозуміло, куди рухається Запоріжжя», – сказав він. Зокрема, голова АІГУ пропонує чітко визначити, на гостей з яких міст пріоритетно орієнтується туристичне Запоріжжя і який саме турпродукт їм пропонує. У заключний день форуму багато говорили про тренди туризму – саме ця тема стала ключовою для всього туристичного форуму 2017 року і навіть визначила його назву – «Гарячі тренди гостинності». Глава Асоціації індустрії гостинності України Олександр Лієв визначив 12 основних трендів у туристичній галузі, про які повідав у ході панельної дискусії, яка відкривала другий день форуму. Ці ємні та змістовні тези можуть стати підмогою для кожного, хто займається туризмом і його розвитком.

«Сфера послуг у всьому світі стрімко розвивається, семимильними кроками маршируючи шляхом оптимізації праці, автоматизації систем та послуг і безперервно конкуруючи між собою. Нині стрімко скорочується кількість посередників на ринку туристичних послуг, а готелі й ресторани змушені наперед розробляти нові емоційні, яскраві концепції, щоб бути затребуваними. Багато що змінюється, але основна зміна – це вимога туриста отримати послугу не тільки якісну, а й оперативну. Туристичний бізнес – це дуже прибуткова справа, але тільки для тих, хто враховує тенденції розвитку і постійно вчиться», – говорить Олександр Лієв. 12 трендів у туризмі:

1. Короткі подорожі – універсальний підхід. Коли людина має можливість провести вікенд, отримавши від відпочинку максимальні користь і задоволення.
2. Задоволення потреб У-туристів. У-туристи – це люди, які шукають у подорожах унікальні об’єкти, маршрути, історії, їжу і так далі.
3. Сімейний відпочинок. Послуги, розваги, які будуть одночасно модними, трендовими і при цьому підходити всім членам родини.
4. Рішення за жінками. У сьогоднішньому світі вибір маршруту або країни для подорожі завжди за жінкою.
5. Подорож ділової жінки.
6. Групові тури. Вже не такі популярні, але все ще широко представлені. Варто звернути увагу на корпоративи, дівич-вечори і парубочі і так далі.
7. Швидкість прийняття рішення.
8. Можливість прийняти рішення в онлайні за дві хвилини.
9. Товариство – джерело інформації. Необхідно займатися освітою людей, розширювати горизонти.
10. Фотоманія. Враховувати підвищений інтерес до цього фактору, формуючи маршрут, позначаючи місця для селфі та інших фото.
11. Персоналізація сервісу. Індивідуальний підхід до кожного клієнта.
12. Туризм – кластер. Важливо навчиться приймати конкурентів, як партнерів.

Тему трендів у туризмі у своєму виступі також торкнулася член правління АІГУ, депутат ВРУ Анна Романова. Вона розповіла про глобальні тенденції індустрії, які будуть актуальні протягом найближчих років для світового туризму. Зокрема, серед таких тенденцій вона позначила:
• зростання транснаціоналізації міжнародної туристичної індустрії – глобальне об’єднання корпорацій;
• формування єдиного світового туристичного ринку;
• загострення конкурентної боротьби на світовому і регіональних ринках;
• упровадження в практику туризму інноваційної парадигми як фактору конкурентоспроможності.

Представники туристичної індустрії, що з’їхалися на форум з усіх регіонів України та навіть з-за кордону, отримали можливість не тільки почути експертну думку про те, як буде розвиватися світовий та український туристичні ринки в найближчі роки, а й освоїти нові інструменти роботи в індустрії і покласти початок реалізації нових амбітних ідей.

Наприклад, учасники круглого столу, в рамках якого було презентовано концепцію розвитку туризму, на місці придумували і пропонували концепції нових турів по Запоріжжю, формували туристичні продукти. А представники Асоціації розвитку Чорнобильського туризму отримали тут можливість обговорити питання включення Чорнобиля до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, а також уперше розповісти про роботу над першим Всеукраїнським маршрутом індустріального туризму.

Загалом, туристичний форум «Гарячі тренди гостинності» став масштабним майданчиком, де представники індустрії (які, на жаль, часто мало комунікують між собою) могли сформуватися в єдину туристичну екосистему і разом працювати над майбутнім українського туризму. Минулий форум показав, що Запоріжжя і турактив, що сформувався там, взяли впевнений курс на розвиток туризму, і Асоціація індустрії гостинності України буде і далі надійним партнером турактівів міста й області у цій роботі!