Андрій Тичина: Zruchno.Travel – портал №1 про внутрішній туризм

Андрій Тичина: Zruchno.Travel – портал №1 про внутрішній туризм

Незважаючи на те, що тревел-сегмент в журналістиці з кожним роком розширюється, стає все більш інформативним, різноманітним і насиченим, туристичні блоги, замітки і статті насамперед, як і раніше, присвячені виїзному туризму. В Україні налічується близько ста туристичних видань, але більша їх частина переповнена лише рекламними проспектами турів і путівок за кордон. Тому запуск національного порталу Zruchno.Travel в минулому році став важливою подією в сфері популяризації і розвитку внутрішнього туризму в Україні. Головний редактор Zruchno.Travel Андрій Тичина, автор низки путівників Україною, який об’їздив більшу її частину, підбив перші підсумки роботи порталу і розповів про найцікавіші туристичні локації країни, про тенденції в індустрії гостинності, а також про те, чого не вистачає для успішного розвитку цієї галузі.

– Навесні цього року Zruchno.Travel відзначив першу річницю роботи. Як ти оцінюєш результати роботи порталу?

– Ось уже півтора роки Zruchno.Travel є порталом №1 про внутрішній туризм. Саме таку мету ми поставили перед собою на самому початку реалізації проекту і не помилилися. Тема відпочинку і подорожей по Україні цікава якщо не всім, то дуже багатьом українцям. Адже це просто і доступно практично всім! У той же час, як бізнес, внутрішній туризм не такий рентабельний, а значить і не такий привабливий для підприємців, як туризм виїзний. Адже на одній проданій путівці в Туреччину турагент може заробити в десятки разів більше, ніж на екскурсійному турі, наприклад, в уманський парк «Софіївка». Тому пропозицій готових турів на внутрішньому ринку небагато, більшість – вже розкрученими місцями. Освоєнням нових напрямків займаються переважно ентузіасти та індивідуали. Це і є наша інформаційна ніша – ми допомагаємо українцям відкривати маловідомі куточки своєї країни і просуваємо нові туристичні напрямки. Таким чином розширюємо ринок внутрішнього туризму. Півтора роки – це дуже короткий термін, але перших результатів ми вже досягли. Zruchno.Travel став впізнаваним брендом серед тих, хто професійно займається або просто цікавиться внутрішнім туризмом.

– Які проекти, напрямки в роботі сайту були найбільш успішними?

– Портал замислювався і створювався як найбільша база туристичних об’єктів України і в цьому його основна конкурентна перевага. В нашій базі понад 57 тисяч об’єктів, які мають пряме відношення до туризму: пам’ятки, об’єкти розміщення, місця громадського харчування, постачальники туристичних послуг, місця для активного відпочинку і розваг. Ці сторінки забезпечують приблизно половину нашого трафіку, тобто це і є найуспішніший розділ сайту. Хочу підкреслити, що розміщення базової інформації про будь-який об’єкт, будь то скромний пам’ятник або ж п’ятизірковий готель, абсолютно безкоштовне! Це може самостійно зробити будь-який користувач – хоч менеджер готелю, хоч просто житель якого-небудь маленького містечка, який хоче популяризувати свій населений пункт.

На друге місце я б поставив наш «Travel-Журнал», в тому числі стрічку туристичних новин Zruchno.News. Це щоденний оригінальний авторський контент, що висвітлює всі важливі події внутрішнього туризму та актуальні ідеї для подорожей країною. Крім новин, це огляди і топ-добірки, професійні туристичні блоги наших журналістів, матеріали багатьох інших популярних тревел-блогерів, інтерв’ю з лідерами турбізнесу і представниками регіональних туристичних адміністрацій, а також розповіді про подорожі та особисті враження українських зірок: телеведучих, акторів, музикантів, спортсменів, політиків. Саме через журнал ми просуваємо нові туристичні напрямки, в тому числі у співпраці з нашими партнерами.

– Zruchno.Travel за минулі півтора роки знайшов багато нових друзів. Хто на сьогоднішній день є партнерами проекту?

– Насамперед хочу виділити місцеві адміністрації, які не тільки на словах декларують пріоритетність розвитку туризму, а й роблять реальні кроки в цьому напрямку. Такими партнерами цього року в нас були і залишаються, зокрема, Львівська обласна державна адміністрація, Кам’янець-Подільська міська рада, Туристичний інформаційний центр міста Дрогобича. Зараз ведемо переговори з керівництвом ще кількох міст і областей про співпрацю в наступному році. Серед них є і такі регіони, які поки мало сприймаються як туристичні, але мають потенціал і, головне, бажання розвиватися. Ми їм в цьому допоможемо.

Наших партнерів у турбізнесі можна перераховувати дуже довго – це десятки готелів, ресторанів, різних туристичних комплексів. Але окремо слід сказати про партнерство з туроператорами і постачальниками туристичних послуг. Сьогодні ми пропонуємо їм унікальний продукт – систему онлайн продажу турпродуктів «Зручно-Тур», який включає наш майданчик для розміщення і просування турів. Це новий, поки майже не освоєний канал продажів, який має величезні перспективи. Їх вже оцінили такі компанії, як «Анга Тревел», «Світлана Тур», «Дніпро Вояж» і деякі інші, з якими почнемо співпрацю найближчим часом. Тобто, ми вже на шляху до того, щоб стати найбільшим туристичним маркетплейсом з продажу турів по Україні.

– Деякі проекти порталу вже вийшли за його межі. Так на телеканалі «UA: Перший» та «Українському радіо» виходить вже другий сезон програми «52 вікенди». Розкажи про нього.

– Zruchno.Travel є інформаційним партнером телерадіопрограми «52 вікенда». Вона замислювалася як телеверсія однойменного розділу нашого порталу, в якому ми щотижня пропонуємо найсвіжіші та актуальні ідеї для подорожей по Україні в будь-який сезон. Але за минулий рік програма вже давно переросла цей формат. Тепер в кожному випуску ми концентруємося на одній, найактуальнішій ідеї та найбільш підходящому для неї туристичному напрямку. Наприклад, напередодні літніх канікул ми говоримо про дитячі табори, перед Сорочинським ярмарком – про гоголівську Полтавщину, напередодні свята молодого вина «Закарпатське Божоле» – про винний туризм на Закарпатті, а до старту зимового сезону обов’язково піднімемо тему «Буковеля» й інших гірськолижних курортів. Гостями нашої київської прямоефірної студії на Хрещатику, 26 за цей час побувало близько ста експертів турбізнесу, представників регіональних турактивів, гідів та екскурсоводів, тревел-блогерів. Крім того, в кожному випуску ми обов’язково проводимо включення з мерами туристичних міст, які в прямому ефірі розповідають про те, що саме місцева влада робить для розвитку туризму в своїх регіонах. Чесно скажу: 20 хвилин для цього буває дуже мало.

– Так може вже є ідеї інших радійних або телевізійних проектів?

– Ідей у нас багато, але можливостей для їх реалізації у Національної суспільної телерадіокомпанії України зараз замало через хронічне бюджетне недофінансування. Проте, найближчим часом на «Українському радіо» можна буде почути щось нове на тему туризму. Радіослухачі зможуть дізнатися про «найсмачніші» родзинки туристичних міст України від відомого мандрівника, чий голос їм напевно добре знайомий.

– Хто ж це? І коли ми його почуємо?

– Нехай це буде інтригою. Можу сказати тільки, що ми вже активно працюємо над цим проектом.

– Трохи про тревел-журналістику України в цілому. Як можна оцінити промоційну роботу в сфері популяризації внутрішнього туризму? Чого бракує?

– В Україні зовсім небагато видань, які регулярно і професійно пишуть про туризм, тим більше про внутрішній. Коли я читаю в Інтернеті тексти про якісь туристичні місця України, часто бачу, що журналіст просто не розуміє, про що він пише, оскільки сам там не бував і бачив ці місця хіба що на фотографіях. Ось цієї жвавості на основі особистих вражень найбільше і не вистачає. Часто інформацію взагалі не перевіряють, довіряючи першим-ліпшим інтернет-джерелам. Іноді роль позаштатних авторів виконують тревел- блогери, але серед них мало професіоналів. Звичайно, є такі метри тревел-журналістики, як Дмитро Слинько або Андрій Мазур, які не тільки самі все життя в подорожах, а й постійно спілкуються з представниками регіонального туризму та іншими мандрівниками. Але це лише винятки. У більшості випадків редакції не можуть собі дозволити відправити журналіста у відрядження заради тексту в рубрику про туризм, нехай навіть в оплачений прес-тур. Тому ми намагаємося використовувати всі можливості для того, щоб наші журналісти якомога частіше виривалися зі стін редакції і самі отримували ті враження, які потім відчуватимуться в їхніх текстах.

– Мало хто знає про туристичні локації і турпродукти країни більше, ніж ти. Які нові об’єкти, напрямки та туристичні продукти в цілому з’явилися в цьому році? Які можна особливо відзначити і чим вони цікаві?

– Важливим відкриттям для киян я вважаю парк природи «Беремицьке» – це неподалік від Козельця і зовсім поруч з Остром. Формально парк відкрився ще минулого року, але активно почав з’являтися в програмах туроператорів лише цього літа. Це чудовий приклад сучасного туристичного комплексу, який пропонує якісний і зрозумілий турпродукт в області екотуризму. По-перше, у них грамотно організований візит-центр, де є все необхідне, включаючи чисті туалети (що, на жаль, велика рідкість). По-друге, прекрасна територія з добре продуманими екостежками і тематичними локаціями. І найголовніше – гарантоване спілкування з тваринами в природі. Нехай тарпани і схожі на звичайних коней, але це справжні дикі тварини! А є ще вольєри з іншими представниками місцевої фауни. Може бути цікава програма на цілий день, та й для ночівлі є комфортні умови. Бракує тільки постійно діючого кафе – поки лише кава-автомати.

Особисто для мене дуже важливим стало відкриття нового туристичного маршруту Полтавщиною «Український модерн: шляхами Сластіона», який з’явився завдяки зусиллям групи ентузіастів на чолі з відомою телеведучою Ольгою Герасим’юк та був організований Клубом мандрівників «НавколоUA», яким я керую. Цей маршрут розкриває цілий пласт української культури, який довгий час замовчувався. Хочеться вірити, що цей напрямок в майбутньому стане популярним. Цікавою і перспективною ідеєю можу назвати комбіновані тури прикордонними областями України з короткостроковим виїздом за кордон. Наприклад, із Львівської області – в Польщу або із Закарпаття – в Угорщину. Вдалий передовий досвід в цьому напрямку належить туроператору «Анга Тревел». Додам, що однозначним відкриттям для більшості українських туристів може стати і Румунія, особливо її гірська північна частина, яка межує з Чернівецькою областю. Можливо, саме так можна буде подолати негативну тенденцію цього року у внутрішньому туризмі, коли частина турпотоку завдяки безвізу з ЄС переорієнтувалася на Європу.

– Зроби прогноз, які регіони країни в найближчому майбутньому (може вже в 2019 році) набуватимуть популярності у туристів?

– Думаю, велике майбутнє у Тернопільській області, яка володіє унікальним природним та історичним ресурсом, але поки лише налагоджує інфраструктуру, формує свій комплексний турпродукт і робить перші кроки для його просування. Там вже є майже всі складові: найбільша концентрація середньовічних замків, унікальна природа Дністровського каньйону, своє гастрономічне обличчя. Залишилося все це скомбінувати, додати родзинок, упакувати і продати. Аналогічного прориву очікую і від Волині, в широкому історичному значенні цього поняття – вона ж колись починалася від Житомира і закінчувалася за Володимиром-Волинським. У всякому разі, коли три роки тому наш клуб «НавколоUA» вперше організував новорічну програму в Дубно і Кременці, це сприймалося як екзотика, а зараз мало не кожен туроператор пропонує аналогічні новорічні тури.

– Чого від розвитку туристичної галузі чекаєш саме ти?

– Дуже сподіваюся на нове прогресивне туристичне законодавство європейського типу, в основі якого лежатиме розвиток внутрішнього туризму та максимальні преференції для тих учасників ринку, які працюють усередині країни. Може це і банально, але в даному випадку державі достатньо просто не заважати людям, які щось роблять в регіонах для залучення туристів, налагоджують невеликий туристичний бізнес, придумують нові атракції. А держава має подбати про дороги і транспортну логістику. Ще дуже не завадила б якась масштабна державна програма, вибачте, «туалетізаціі» туристичних місць. Про це соромляться говорити, це абсолютно непопулярна передвиборна тема, але це реальна проблема, яка не в останню чергу гальмує розвиток в’їзного туризму. Ну і промоція туризму в Україні – як зовнішня, так і внутрішня – це, безумовно, найважливіша функція держави, яку поки що переважно тягнуть на собі регіональні турактиви. Дуже чекаю позитивних змін.

Розмовляла Даша Хорішко